سلاو ڕاپۆرتێکم له‌سه‌ر زانا يه كى بيركارى بؤ ئاماده بكان ممنونم - یانەی کوردکلیك
  خۆتۆماركردن   زانــــیـاریـه‌كان   لیستی ئه‌ندامان   ڕۆژ ژمێر   گه‌ڕان   به‌شداریه‌كانی ئه‌مڕۆ   هه‌موو به‌شداریه‌كان وه‌ك خوێنراوه‌ پیشان بده‌

گه‌ڕانه‌وه‌   یانەی کوردکلیك > پرسیار و داواکاری و ئه‌ندامان > داواکاری ئه‌ندامان

زیاد كردنی وه‌ڵام
 
ئامرازه‌كانی بابه‌ت شێوازه‌كانی نیشاندان
كۆن 04-01-2011, 03:17 PM ژمارەى بەشداری : 1
sarkarkaka
ئه‌نــــدام
 
به‌رواری تۆماربوون : Feb 2011
ژماره‌ی ئه‌ندام : 23432
شوێن: سليمانى
گرنگیدان بە : تؤبى بى
کۆی بەشداریەکان : 39
ته‌مه‌ن : 21
کۆی گشتی هەڵسەنگاندن : 9

sarkarkaka لێره‌ نییه‌

سلاو ڕاپۆرتێکم له‌سه‌ر زانا يه كى بيركارى بؤ ئاماده بكان ممنونم

سلاو ڕاپۆرتێکم له‌سه‌ر زانا يه كى بيركارى بؤ ئاماده بكان ممنون ئه كه ر هه يه به زمانى كوردى.

دەتوانیت بە فەسیبوکەکەت کۆمێنت لەسەر ئەم بابەتە بنوسیت







وه‌ڵام دانه‌وه‌ له‌گه‌ڵ ده‌ق كردن
كۆن 04-01-2011, 03:37 PM ژمارەى بەشداری : 2
hanya
گروپی کورد کلیک

وێنه‌ی ئه‌ندامی hanya
 
به‌رواری تۆماربوون : Feb 2010
ژماره‌ی ئه‌ندام : 18083
شوێن: سلێمانی
گرنگیدان بە : هاوسەرەکەم +پیشەکەم
کۆی بەشداریەکان : 6,668
کۆی گشتی هەڵسەنگاندن : 10

hanya لێره‌ نییه‌

سه‌ره‌كی برتراند راسل

برتراند ارثر ويليام راسل، ( تالت ايرل راسل ) - بالإنجليزى : Bertrand Arthur William Russell, 3rd Earl Russell - ( تريليك، ويلز، 18 مايو 1872 - بلاس بينرهين، ويلز، 2 فبراير 1970 ). منطقي وفيلسوف وعالم رياضيات وكاتب كبير غزير الإنتاج وداعية سلام وتآخي بين البشر. من أهم مفكرين القرن العشرين. كات له مواقف مشهوره ضد الحروب و الإستعمار و العنصرية والقهر. دخل السجن مرتين، مره بسبب معارضته للحرب العالميه الأولى ودعوته للسلام (1918)، ومره وهو عنده تسعين سنه بسبب معارضته لإنتاج القنابل الذريه (1961). اخد جايزة نوبل في الأدب سنة 1950 على كتاباته المتنوعه و انتصاره للسلام و الحريه الفكريه.

في سنة 1963 أسس منظمة برتراند راسل للسلام وانضم له ووقف معاه الفيلسوف الفرنساوي جان بول سارتر في ادانته لسياسة أمريكا في حرب فيتنام.
طفولته وتعليمه

إتولد برتراند راسل في ويلز في عيله ارستقراطيه فيها لوردات وبارونات وورث عن جده لقبه النبيل " إيرل " - Earl -. راسل بدا تعليمه بطريقه فرديه عن طريق مدرسين خصوصيين في بيت جدته و جده " لورد جون راسل " بعد ما اتوفى أبوه وأمه و ماكانش له اتصالات كتيره بعيال تانيين غير أخوه " فرانك " اللي كان عايش معاه. في فتره العزله دي أفكار راسل ابتدت تتشكل وبدا يهتم بالمعرفه وتحصيل العلوم والتفكير في موضوع الدين، وبقى متمرد وشكاك في كل حاجه و ما يقتنعش بكل حاجه زي ماهي و زي الناس ما بتؤمن بيها من غير تفكير ومن غير ما يقدروا يثبتوها.

في سنة 1890 دخل راسل كلية ترينتي كوليج " Trinity College " في كمبردج، و على طول اظهر ذكاءه وتفوقه وقدراته التفكيريه العاليه بالنسبه لكل الطلاب اللي معاه، و أخد جوايز تفوق في علم الرياضيات. وبعدين في سنة 1893 بعد ما خلص دراسة الرياضيات اتحول لدراسة الفلسفه اللي برضه نجح واتفوق فيها وأخد شهاده في علم الأخلاق سنة 1894. وفي نفس السنة اتجوز واحده امريكانيه ضد رغبة عيلته و خد بعضه و راح أمريكا وبقى يحاضر هناك في علم الرياضيات (الهندسة اللاإقليدية)، وبعد سنتين سافر على المانيا عشان يدرس علم الإقتصاد وهناك اتعرف على الماركسيه عن طريق أتباع الحزب الإشتراكي الديمقراطي وبعدين رجع على إنجلترا وبقى محاضر أول في مدرسة لندن للإقتصاد والعلوم السياسيه " Lodon School of Economics and Political Science ".

نشاطه التأليفي والفلسفيفي سنة 1896 نشر راسل أول كتبه " الإشتراكية الديمقراطيه الألمانيه " ، وبعدها بتلت سنين نبذ الفلسفه المثاليه - Idealism - و اعتنق " الفلسفه التجريبيه " - Empiricism - و " الفلسفة الإيجابيه " - Positivism - ، و " الواقعيه الماديه " - Physical Realism - ، وفضل طول حياته على الحال ده. واستمر معتنق المذهب الليبرالي - Liberalism - لغاية ما دخل حزب العمال سنة 1914.

أفكار راسل الفلسفيه كات بتقوم على تلت مبادىء، أولها وأهمها إن المعرفه البشريه لازم تكون قايمه على التحليل العلمي المادي، ودي شرحها في كتب زي " بحث في معنى الحقيقة " (1940) و أخر أهم كتبه " المعرفه البشريه، نطاقها و حدودها " (1948). والتانيه ان المنطق مرتبط بالرياضيات بحيث ان القوانين الرياضيه ممكن تستنج من عدد صغير من القواعد المنطقيه البسيطه ودي شرحها في كتابه " قواعد الرياضيات " (1903). المبدأ التالت بيتعلق بالتحليل، وملخصه انه ممكن استنتاج حاجات بتختص بالعالم من اللغة ( الصح ) اللي بتوصفها زي جملة " ملك اسبانيا الحالي "، و المبدأ ده شرحه في كتبه " تحليل العقل " (1921) و " تحليل المادة " (1927).

بعد ما راسل خلص من كتابه عن فلسفة " ليبنيز " سنة 1900 بدأ مشروعه الكبير في المنطق والرياضيات ونشر في 1903 " قواعد الرياضيات " - The Principals of Mathematics - وفي سنة 1910 و 1912 و 1913 نشر التلت مجلدات بتوع كتاب قواعد الرياضيات بعنوان لاتيني - Principia Mathematica -. والكتاب ده كتبه مع صاحبه الرياضي والفيلسوف الفريد نورث وايتهيد وده كان أستاذه قبل كده.

من وقت نشر مجلدات " قواعد الفلسفه " وجهة راسل الفلسفيه بقت معظمها تحليليه و أفكاره بقت من مصادر الإلهام للحركه التحليليه في الفلسفه - Analytic Movement in philosophy - ، لكن شويه شويه ابتدى راسل يبعد عن المدرسه التحليلية ويهتم بـ " الأتوميه المنطقيه " - Logical Atomism -.

معظم كتابات راسل في عشرينات وأوائل تلاتينات القرن العشرين بقت متوجهه للقراء العاديين بلغه سهله مفهومه، وراجت شوية كتب من كتبه دول بين الناس، وكان منها " ألف باء الذرات " - ABC of Atoms - اللي اتنشر سنة 1923 و " ألف باء النسبيه " - ABC of Relativity - اللي نشره سنة 1925. ومع الكتب العلميه المبسطه دي ألف كتب تنويريه في السياسه والمجتمع والتعليم والثقافه والدين وغيره. زي " ماهو إيماني " ( 1925) و " الزواج والأخلاق " (1929) و " مستقبل العلم "( 1931) و " التعليم و النظام الإجتماعي " ( 1932). كل الكتب دي كات قويه وبيشع منها ذكاء مفكر كبير عايش مع الناس ومتواصل بأحداث الدنيا والتطورات الثقافيه والإجتماعيه. راسل كان نشيط جداً في الكتابه وطول عمره في أي وقت كان له كتب في المطبعه.

في سنة 1927 راسل ومراته دورا فتحوا جنب بيترسفيلد مدرسه تجريبيه متحرره جداً بمفاهيم أياميها . وبعد ما اتطلقوا سنة 1935 راسل سابها لكن دورا استمرت فيها لغاية ما قامت الحرب العالميه التانيه في 1938.

بعد ما أخوه فرانك ماإتوفى سنة 1931 إتنقل لراسل لقب " تالت إيرل " - 3rd Earl - وإتضاف لإسمه. وإستمر راسل في التأليف و نشر سنة 1934 كتاب مهم إسمه " الحريه و التنظيم، 1814 - 1914 " - Freedom and Organization, 1814 - 1914 -. اللي ساعد راسل في البحث ده وبحث غيره كات واحده اسمها باتريشيا سبينس واتجوزها سنة 1936.

نشاطه السياسى



برتراند راسل ندد بالحرب العالميه الاولى.
في سنة 1907 راسل دخل انتخابات البرلمان وما نجحش، وكان بيطالب بعمل نظام التجاره الحره وبحق المرأه في التصويت في الإنتخابات لإن أياميها كان القانون الإنجليزي لسة بيمنع تصويت الستات. لكن بعدها بسنه انتخب كعضو في الجمعية الملكيه.

لما قامت الحرب العالميه الاولى راسل كان من المناهضين لها والمطالبين بالسلام و ندد بيها فاتقبض عليه واتغرم 100 جنيه وده اياميها كان مبلغ كبير. وفي سنة 1918 إطرد من كلية الترينتي كوليج اللي كان بيشتغل فيها محاضر وأخد ست تشهر سجن. وهو في السجن انتهز الفرصه و ألف كتابه " مقدمه في الفلسفة الرياضيه " (اتنشر 1919) وبدا يقرا ويجهز كتابه " تحليل العقل " (1921). وبعد ما طلع من السجن " قابل دورا بلاك " - اللي اتجوزها بعد كده (1921) - وسافروا سوا الصين سنة 1920، وبعدها زار الإتحاد السوفيتي، و في نفس السنه نشر كتابه " الممارسه والنظريه البلشيفيكيه " اللي انتقد فيه النظام الشيوعى وأدان الأعمال القمعيه بتاعة ستالين .

كداعية سلام بيحب الخير للبشر وقف راسل ضد تهديدات قيام الحرب العالميه التانيه ، لكن بعد الحرب ما قامت وقف ضد هتلر و قال إن هتلر ده لازم يتغلب " كتمهيد لأي شىء كويس ". لكن اتطرد من كلية سيتي كوليج في نيويورك بعد ما اترفعت عليه قضايا من ناس ماعجبتهومش توجهاته فاتهموه بإنه بينشر اللا أخلاقيه ودخل في محنه ماليه كبيره بسبب الطرد من الكليه والقضايا دي، ما انقذهوش منها إلا عقد عمل كمحاضر في مؤسسة بارنس في بينسيلفانيا. لكن الفرحه ما كملتش وفضلوا وراه لغاية ما إتطرد تاني سنة 1943 ، بس استخدم محاضراته في تأليف كتابه " تاريخ الفلسفه الغربيه - History of Western Phyilosophy - اللي نشره سنة 1945 وعمل ضجه كبيره في بريطانيا و أمريكا واتباعت منه نسخ كتيره جداً جابت له دخل محترم لمده طويله. ولما رجع إنجلترا من أمريكا عينته كلية ترينتي كوليج محاضر فيها فإرتاح مادياً بعد المحنه اللي صابته بسبب ناس ماقدروش يتعاملوا مع أفكاره.

جايزة نوبل وحملته ضد السلاح النووى



برتراند راسل ندد بتجربة أمريكا الهيدروجينيه في جزيرة بيكينى في 1954.
برتراند راسل اتشهر جداً وبقى يطلع في برامج راديو البى بى سى يناقش مواضيع فكريه وخد جوايز تقديريه اتوجت سنة 1950 بجايزة نوبل فى الادب على أعماله الكتابيه الكبيره ونشاطه في مجال السلم العالمى ودعوته للحريه و عدائه لقهر الشعوب والناس وفرض المعتقدات عليهم.

لما إتنشر كتابه " المعرفه البشريه، نطاقها وحدودها " سنة 1948 استقبل استقبال كويس بس مش بحراره. ده لإن راسل من أيام الحرب العالميه التانيه و موقفه منها خلاه مش مقبول عند ناس كتير. راسل من أياميها ركن الفلسفه و بدا يوجه جهوده للسياسه الدوليه. من حوالي سنة 1952 السلطات والنظم الحاكمه بدت تهمله وتتجاهله لكن الشباب والناس المتنوره و اليساريين في كل الدنيا بقم بيحبوه ويحترموه وبقى بالنسبه لهم أمل ورمز من رموز الحريه والعداله. وبقت توصله ألوفات الجوابات و كروت التحيه من ناس عاديه من كل أرجاء الدنيا .

في سنة 1954 لما أمريكا عملت تجربه لقنبله هيدروجينيه فى جزيرة بيكينى فى المحيط الهادى ، وجه راسل نداء مشهور للعالم في راديو البي بي سي، أدان فيه بقوه تجارب القنابل الهيدروجينيه، وانضم له العالم الكبير البرت اينشتين وجمعوا العلما والمفكرين من أنحاء العالم وعملوا مؤتمر اترأسه راسل في بوجواش سنة 1957 أدانوا فيه التجارب النوويه. وفي سنة 1958 إترأس راسل حملة نزع السلاح النووي من العالم.

في سنة 1961 وراسل عنده تسعين سنة اتقبض عليه هو و مراته واتحكم عليهم شهرين سجن. لكن الحكم اتخفف لسجن سبع تيام لظروف راسل الصحيه وكبر سنه. والقضيه كان سببها انهم عملوا عصيان مدني عشان يحتجوا على التجارب النووية وجمعوا مؤيدين وقعدوا في الشارع وسدوا الطريق.

من مؤلفاته

1896, German Social Democracy, London: Longmans, Green
1897, An Essay on the Foundations of Geometry, Cambridge: At the University Press
1900, A Critical Exposition of the Philosophy of Leibniz, Cambridge: At the University Press.
1903, The Principles of Mathematics, The Principles of Mathematics, Cambridge: At the University Press.
1905 On Denoting, Mind vol. 14, NS, ISSN: 00264425, Basil Blackwell
1910, Philosophical Essays, London: Longmans, Green.
1910–1913, Principia Mathematica (with Alfred North Whitehead), 3 vols., Cambridge: At the University Press
1912, The Problems of Philosophy, London: Williams and Norgate
1914, Our Knowledge of the External World as a Field for Scientific Method in Philosophy, Chicago and London: Open CPublishing
1916, Principles of Social Reconstruction, London: George Allen & Unwin
1916, Justice in War-time, Chicago: Open Court
1917, Political Ideals, New York: The Century Co
1918, Mysticism and Logic and Other Essays, London: Longmans, Green
1918, Proposed Roads to Freedom: Socialism, Anarchism, and Syndicalism, London: George Allen & Unwin
1919, Introduction to Mathematical Philosophy, London: George Allen & Unwin, (ISBN 0-415-09604-9 for Routledge paperback) (Copy at Archive.org)
1920, The Practice and Theory of Bolshevism, London: George Allen & Unwin
1921, The Analysis of Mind, London: George Allen & Unwin
1922, The Problem of China, London: George Allen & Unwin
1923, The Prospects of Industrial Civilization (in collaboration with Dora Russell), London: George Allen & Unwin
1923, The ABC of Atoms, London: Kegan Paul, Trench, Trubner
1924, Icarus; or, The Future of Science, London: Kegan Paul, Trench, Trubner
1925, The ABC of Relativity, London: Kegan Paul, Trench, Trubner
1925, What I Believe, London: Kegan Paul, Trench, Trubner
1926, On Education, Especially in Early Childhood, London: George Allen & Unwin
1927, The Analysis of Matter, London: Kegan Paul, Trench, Trubner
1927, An Outline of Philosophy, London: George Allen & Unwin
1927, Why I Am Not a Christian, London: Watts
1927, Selected Papers of Bertrand Russell, New York: Modern Library
1928, Sceptical Essays, London: George Allen & Unwin
1929, Marriage and Morals, London: George Allen & Unwin
1930, The Conquest of Happiness, London: George Allen & Unwin
1931, The Scientific Outlook, London: George Allen & Unwin
1932, Education and the Social Order, London: George Allen & Unwin
1934, Freedom and Organization, 1814–1914, London: George Allen & Unwin
1935, In Praise of Idleness, London: George Allen & Unwin
1935, Religion and Science, London: Thornton Butterworth
1936, Which Way to Peace?, London: Jonathan Cape
1937, The Amberley Papers: The Letters and Diaries of Lord and Lady Amberley (with Patricia Russell), 2 vols., London: Leonard & Virginia Woolf at the Hogarth Press
1938, Power: A New Social Analysis, London: George Allen & Unwin
1940, An Inquiry into Meaning and Truth, New York: W. W. Norton & Company
1945, History of Western Philosophy (Russell)|History of Western Philosophy and Its Connection with Political and Social Circumstances from the Earliest Times to the Present Day, New York: Simon and Schuster
1948, Human Knowledge: Its Scope and Limits, London: George Allen & Unwin
1949, Authority and the Individual, London: George Allen & Unwin
1950, Unpopular Essays, London: George Allen & Unwin
1951, New Hopes for a Changing World, London: George Allen & Unwin
1952, The Impact of Science on Society, London: George Allen & Unwin
1953, Satan in the Suburbs and Other Stories, London: George Allen & Unwin
1954, Human Society in Ethics and Politics, London: George Allen & Unwin
1954, Nightmares of Eminent Persons and Other Stories, London: George Allen & Unwin
1956, Portraits from Memory and Other Essays, London: George Allen & Unwin
1956, Logic and Knowledge: Essays 1901–1950 (edited by Robert C. Marsh), London: George Allen & Unwin
1957, Why I Am Not A Christian and Other Essays on Religion and Related Subjects (edited by Paul Edwards), London: George Allen & Unwin
1958, Understanding History and Other Essays, New York: Philosophical Library
1959, Common Sense and Nuclear Warfare, London: George Allen & Unwin
1959, My Philosophical Development, London: George Allen & Unwin
1959, Wisdom of the West ("editor", Paul Foulkes), London: Macdonald
1960, Bertrand Russell Speaks His Mind, Cleveland and New York: World Publishing Company
1961, The Basic Writings of Bertrand Russell (edited by R.E. Egner and L.E. Denonn), London: George Allen & Unwin
1961, Fact and Fiction, London: George Allen & Unwin
1961, Has Man a Future?, London: George Allen & Unwin
1963, Essays in Skepticism, New York: Philosophical Library
1963, Unarmed Victory, London: George Allen & Unwin
1965, On the Philosophy of Science (edited by Charles A. Fritz, Jr.), Indianapolis: The Bobbs-Merrill Company
1967, Russell's Peace Appeals (edited by Tsutomu Makino and Kazuteru Hitaka), Japan: Eichosha's New Current Books.
1967, War Crimes in Vietnam, London: George Allen & Unwin
1967–1969, The Autobiography of Bertrand Russell, 3 vols., London: George Allen & Unwin
1969, Dear Bertrand Russell... A Selection of his Correspondence with the General Public 1950–1968 (edited by Barry Feinberg and Ronald Kasrils), London: George Allen and Unwin






واژوو
ژیانم ناگۆرم لەبەر کەس... بەڵکو هەزار کەس ئەگۆرم لەبەر ژیانم... وە باوەریشم وایە ئەوەی رۆیشت زیادە بووە... و ئەوەی ئەمێنێتەوە ئەوە پێویستە
وه‌ڵام دانه‌وه‌ له‌گه‌ڵ ده‌ق كردن
كۆن 05-09-2012, 11:45 AM ژمارەى بەشداری : 3
darin ahmed
ئه‌نــدامی نــوێ
 
به‌رواری تۆماربوون : Feb 2012
ژماره‌ی ئه‌ندام : 33426
کۆی بەشداریەکان : 1
کۆی گشتی هەڵسەنگاندن : 10

darin ahmed لێره‌ نییه‌

سه‌ره‌كی

رابورتى بيركاري


ساڵى 1905 ساڵێكى ئاسایى نه‌بوو بۆ زانست وجیهان كه‌ یه‌كێك له‌ زانا بلیمه‌ته‌كانى جیهان (تیۆره‌ شێته‌كانى) به‌رهه‌م هێنان ، خه‌ڵك له‌وكاته‌دا به‌م ناوه‌ى بانگ كرد…ئه‌م تیۆرانه‌ ڕاستیه‌كى نوێى هێنایه‌ كایه‌وه‌ و ئه‌نجامێكى نوێ كه‌ كه‌س ناتوانێت ڕووبه‌ڕووى ببێته‌وه‌ ، چونكه‌ به‌ڵگه‌كه‌ى به‌هێزبوو ، كه‌س نه‌یتوانى ڕووبوڕووى ببێته‌وه‌، بلیمه‌تى ئاینیشتاین له‌و كاته‌دا به‌جۆرێكى جیاواز بوو كه‌ كه‌س نه‌یتوانى لێى تێبگات یان ته‌نانه‌ت هه‌ڵى بسه‌نگێنێت ،..
تیۆرى ڕێژه‌یى ئاینیشتاین لاى كه‌س ڕوون نه‌بوو ، وه‌ تێنه‌ده‌گه‌یشتن به‌ڵام هه‌موویان دانیان به‌ لۆژیكى داده‌نا ،.. ئه‌م تێۆره‌ زاناكانى تووشى سه‌رسوورمان كرد ، وه‌چه‌ندین زاراوه‌ى فیزیایى كلاسیكیى وه‌ چۆنیه‌تى تێك شكاندنى گۆڕى . باس ده‌كرێت كه‌ ئاینیشتاین له‌سه‌ر یه‌كێك له‌ شه‌قامه‌كانى هۆلیود له‌گه‌ڵ چارلى چاپلن وه‌ستابوو ، خه‌ڵكه‌كه‌ له‌ ده‌وروو به‌ریاندا كۆبوونه‌وه‌ ، ئه‌وكاته‌ ئاینیشتاین ووتى :-((خه‌ڵكه‌كه‌ له‌ ‌ده‌ورى بلیمه‌تێكى ناسراو كۆبوونه‌وه‌ كه‌ لێی تێده‌گه‌ن ، وه‌ بلیمه‌تێك كه‌ لێی تێناگه‌ن ئه‌ویش منم.))
به‌وه‌ناسراوه‌ كه‌ تیۆرى رێژه‌یى داناوه‌ ، به‌ڵام ئه‌گه‌ر مرۆڤ هه‌وڵبدات بیخوێنێته‌وه‌ خۆى له‌ ناو قوڵایى ده‌ریاى نهێنیه‌كاندا ده‌بینێت ، تاڕاده‌یه‌ك كه‌ ئه‌و باسه‌ بڵاوبۆوه‌ ته‌نها 10 كه‌س له‌هه‌موو جیهاندا له‌ تیوره‌كه‌ى تێده‌گه‌ن.
ژیانى :
ئه‌لبێرت ئاینیشتاین 14 ی مارسی ساڵى 1879ز له‌ ئه‌ڵمانیا له‌دایك بوو له‌شارێكى بچووك به‌ناوى (ئوڵم) ، خێزانه‌كه‌ى به‌ره‌و میونیخ به‌ڕێكه‌وتن ، باوكه‌كه‌ى (هرمان) خاوه‌نى كارگه‌یه‌كى (كارۆ كیمیاوى) بووه‌ ، دایكیشى به‌ناوه‌ى (بولین كۆخ) شه‌یداى مۆسیقابووه‌ ، خوشكێكى له‌خۆى بچووكترى هه‌بوو . له‌گه‌نجێتیدا ئاینیشتاین حه‌زى له‌سروشت و ماتماتیك بوو ، له‌ ماڵه‌وه‌ زیره‌ك بوو له‌م دوو وانه‌یه‌ به‌ڵام له‌ قوتابخانه‌ زیره‌ك نه‌بوو ، خۆشیى خۆیى له‌ ئه‌ندازه‌ و وانه‌كانى دیته‌وه‌ ، وه‌ له‌ته‌مه‌نى شه‌ش ساڵیدا فێرى مۆسیقابوو.
پاشان به‌ره‌و میلانۆ ڕۆیشت بۆ لاى دایك و باوكى ، له‌وێ چووه‌ په‌یمانگایى پولوتێكنیك ، به‌ڵام له‌تاقى كردنه‌وه‌كه‌ ده‌رنه‌چوو ته‌نها بیركارى نه‌بێت ، بۆیه‌ به‌ڕێوه‌به‌رى په‌یمانگا داواى لێكرد كه‌ دبلوم له‌یه‌كێك له‌ شاره‌كانى سویسرادا بخوێنێت ، تا پاشى ساڵێك بتوانێت له‌ پولۆتێكنیدا بخوێنێت . له‌ساڵى 1901ز ئاینیشتاین ته‌مه‌نى گه‌یشته‌ 21 ساڵ . پاشى هه‌وڵدانێكى زۆر بۆ به‌ده‌ست هێنانى كار توانى كارێك له‌نوسینگه‌ى موڵه‌ت پێدانى داهێنان له‌ (برن) به‌ده‌ست بهێنێت ، كه‌ زۆرى خوێنده‌وه‌ ده‌رباره‌ى زانا و فه‌یله‌سووفه‌كان ، به‌ڵام نوسینه‌كانیانی به‌دڵى ئاینیشتاین نه‌بوون چونكه‌ پێ وابوو كه‌ زۆر قووڵ نین. له‌ساڵى 1905ز ئاینیشتاین له‌كاتى كاركردنى له‌نووسینگه‌ى تۆماركردنى داهێنانه‌كاندا . چه‌ندین تیۆرى دانا ، ئه‌و كاره‌ش واى كرد كه‌ساڵى 1905 ز ببێته‌ ساڵى شۆرش له‌ مێژووى جیهاندا.
بلیمه‌تى ئاینیشتاین له‌ساڵى 1905ز ئاشكرا نه‌بوو بوو ته‌نها لاى هه‌ندێ له‌ هاوڕێیه‌كانى نه‌بێت ، به‌ڵام به‌كۆتایى ئه‌وساڵه‌ ئه‌م زانایه‌ ئه‌ڵمانیه‌ بوو به‌ یه‌كێك له‌ به‌ناوبانگترین زاناكانى جیهانى و سه‌رنجى زاناكانى فیزیایى له‌هه‌موو زانكۆكانى سویسرا بۆ خۆى ڕاكێشا هه‌ر بۆیه‌ داوایان كرد كه‌پۆسته‌كه‌ى له‌ نووسه‌ر بگۆڕێت بۆ مامۆستای زانكۆ ، له‌ ساڵى 1909ز وه‌كو سه‌رۆكى فیزیای تیۆرى له‌زانكۆى زۆریخ ده‌ست نیشانكرا ، پاشان به‌ره‌و زانكوى براگ به‌ڕێكه‌وت له‌ ساڵى 1910 ز تا هه‌مان پۆست بگرێته‌ ده‌ست به‌ڵام له‌ ساڵى 1912ز ناچاربوو به‌جێىبهێڵێت به‌هۆى هاوسه‌ره‌كه‌ى كه‌ڕازى نه‌بوو زۆریخ به‌جێبهێلێت ،..
وه‌ له‌ كاتى ئاشكرابوونى ڕاستى یه‌كێك له‌ نامۆترین تیۆره‌كانى له‌ ساڵى 1910 ، ئاینیشتاین بوو به‌ دیار ترین زاناكانى جیهان ، وێنه‌كه‌ى له‌سه‌ر لاپه‌ڕه‌ى یه‌كه‌مى هه‌موو رۆژنامه‌كانى جیهان بڵاوبوه‌وه‌.
كاره‌كانى ئاینیشتاین:
له‌ساڵى 1905 ز ئاینیشتاین چوار لێكوڵینه‌وه‌ى زانستى بڵاوكرده‌وه‌ ، یه‌كه‌میان ده‌رباره‌ى شیكردنه‌وه‌ى دیارده‌ى كارۆتیشكى(الكهروضوئية‌) بوو ، دووه‌میشیان جوڵه‌ى ئوبروانى گه‌رده‌كان(الحركه‌ الأبروانیه‌ للجزیئات) و سێیه‌میش بۆ سروشتى شوێن و كات چواره‌میش ده‌رباره‌ى دینامیكاى جوڵه‌ى تاكى جه‌سته‌كان بوو. دوو لێكۆلینه‌وه‌ى دووایى بنه‌ڕه‌تى تیۆرى ڕێژه‌یى تایبه‌تى بوون كه‌ هاوكێشه‌ى ووزه‌ى به‌رهه‌م هێنا ) (E=mc2 . كه‌ به‌ هۆى ئه‌م هاوكێشه‌یه‌ توانرا ووزه‌یه‌كى زۆر به‌ده‌ست بهێندرێت ئه‌ویش به‌گواستنه‌وه‌ى به‌شێكى زۆر بچووكى بارسته‌ بۆ ووزه‌ كه‌(ووزه‌ى ئه‌تۆمى) بوو . له‌ساڵى 1921 ، ئاینیشتاین یاساى دیارده‌ى كارۆتیشكى دۆزیه‌وه‌ (واتا گۆڕانى تیشك بۆ كاره‌با) كه‌ زاناكانى سه‌رده‌مه‌كه‌ى تووشى سه‌رسوڕمان كردبوو....
ئاینیشتاین بنه‌ماى بۆ چه‌ندین بوارى نویێ فیزیا دانا وه‌كو :-
1-تیۆرى ڕێژه‌یى تایبه‌ت.
2- تیۆرى ڕێژه‌یى گشتى .
3- میكانیكى بڕ(1لكم).
4- تیۆرى بوارى یه‌كبوو (نظریه‌ المجال الموحد) ئاینیشتاین هاوكێشه‌یه‌كى فیزیایى به‌ ناوبانگى دۆزیه‌وه‌ كه‌ووزه‌ى مادده‌ به‌ بارستاییه‌كه‌ى و خێرایه‌كه‌ى ده‌به‌ستێته‌وه‌ و خێرایى تیشك ئه‌وه‌ى كه‌ بووه‌ هۆى دۆزینه‌وه‌ى هێزى گه‌وره‌ى بۆمبه‌ ئه‌تۆمیه‌كان . به‌ڵام بۆچه‌ند لایه‌نى باشیش به‌كارهاتووه‌.
وه‌ تا ئه‌مڕۆ زاناكان ناتوانن بزانن كه‌چۆن گه‌یشتوه‌ته‌ ئه‌م تیۆرانه‌ . به‌تایبه‌تى ئه‌و تاقیكردنه‌وانه‌ى كه‌له‌سه‌ر تیۆرى ڕێژه‌یى ده‌كرێن ، ئه‌وانه‌ى ڕاستى تیۆره‌كه‌ى ئاینیشتاین دووپات ده‌كه‌نه‌وه‌ ، ساڵانه‌(1000) لێكۆڵنه‌وه‌ ده‌رباره‌ى تیۆرى ڕێژه‌یى ده‌رده‌چێت .
لیندا تبۆرگى هاوڕێى ده‌رباره‌ى ئاینیشتاین ده‌ڵێت :-" له‌به‌رلیین دوو جۆر له‌ فیزیا گه‌ران هه‌بوون : جۆرى یه‌كه‌م ئاینیشتاینه‌ و جۆرى تریش هه‌موو فیزیا گه‌رانى تربوون".
پارته‌ سیاسییه‌كان هه‌وڵیاندا به‌شدارى سیاسى پێى بكه‌ن ، به‌ڵام ئه‌و هه‌رده‌م ده‌یگوت ((كه‌ من بۆ سیاسه‌ت دروست نه‌كراوم ، له‌به‌ر ئه‌وه‌ دووركه‌وتنه‌وه‌ له‌ خه‌ڵك و ته‌نیایی هه‌ڵبژارد و ووتى تاكى به‌ته‌نیا ده‌توانێت بیربكاته‌وه‌ و شتى به‌سوود و نوێ دابهێنێ كه‌ كۆمه‌ڵ پێی ته‌واو دامه‌زراو ده‌بێت )) ئاینیشتاین زۆر داوه‌تنامه‌ى بۆ هاتبوو به‌هۆى ناوبانگى تیۆرى ڕێژه‌یه‌كه‌ى ، وه‌ هه‌رجارێك كه‌ وانه‌ى پێشكه‌ش ده‌كرد ، به‌ ئاهه‌نگێكى گه‌وره‌ پێشوازى لێده‌كرا به‌ ئاماده‌ بوونى گشت خه‌ڵك و ئه‌وانه‌ش كه‌هاتبوون بۆ ناسینى ئه‌و پیاوه‌ گه‌وره‌یه‌ ، هه‌رچه‌نده‌ كه‌ له‌ تیۆرى ڕێژه‌یى تێناگه‌ن ، به‌ڵام گرنگى خه‌ڵك بۆ ئه‌و بێ وێنه‌بوو .
له‌ڕاپۆرتى نێردراوى فه‌له‌كناسى ئینگلیزى له‌ ساڵى 1919ز دا هاتووه‌ كه‌ڕاستى تیۆرى ئاینیشتاین ده‌رباره‌ى لاربوونى تیشك له‌كاتى ڕۆیشنى به‌ ئاسماندا گرنگترین هۆكاره‌كانى ناوبانگى بوون به‌ڵام چونكه‌ به‌ڕه‌گه‌ز ئه‌ڵمانى بوو بۆیه‌ ناوبانگه‌كه‌ى له‌ئینگلته‌را كه‌م بوو، به‌ڵام مالدین داوه‌تى كرد بۆ ئینگلته‌را و له‌ كاتى پێشكه‌شكردنى بۆ ئاینیشتاین ووتى (ئه‌وه‌ى كه‌ نیوتن له‌ سه‌ده‌ى هه‌ژده‌مدا كردى ، ئاینیشتاین له‌ سه‌ده‌ى بیسته‌مدا ده‌یكات . ئاینیشتاین حه‌زى له‌ ئاشتى بوو و ڕقى له‌ جه‌نگبوو ، له‌ بانگه‌وازێكى ته‌له‌فیزیۆنیدا بۆ سه‌رۆكى ووڵاته‌ یه‌كگرتووه‌كان ترومان ، ئاینیشتاین گووتى :-(ده‌بوایه‌ سه‌ره‌تا پێشبڕكێی خۆ پڕچه‌كردن له‌ پێناو به‌رگرى له‌ خۆكردن بووایه‌ ، به‌ڵام ئه‌مڕۆ شێوازێكى شێتانه‌ى پێوه‌ دیاره‌ ، چونكه‌ ئه‌گه‌ر كار به‌م شێوه‌یه‌ بڕوا ، ئه‌وا له‌ داهاتوو هێچ ژیان له‌سه‌ر زه‌ویدا نامێنێت ). ساڵى 1923 ز خه‌ڵاتى (نۆبڵ)ى وه‌رگرت له‌لایه‌ن پاشای سوید ، پاشان له‌به‌رلین نیشته‌ جێبوو كه‌ میوانه‌كانى له‌ سه‌رانسه‌رى جیهان ده‌هاتن بۆلاى و گوێیان له‌ قسه‌كانى ده‌گرت ، تا ساڵى 1929 ز كاتێك ته‌مه‌نى گه‌یشته‌ په‌نجاساڵ بڕیارى ونبوونى دا و كه‌س نه‌یزانى له‌ كوێ ده‌ژیت ، له‌ 18 ئه‌پریل ساڵى 1955 ز له‌ شارى برنستون ئاینیشتاین كۆچى دوایى كرد،..زۆر له‌ زانكۆكان پێشبڕكێیان بوو تا مێشكى ئه‌م پیاوه‌ به‌ده‌ست بهێنن تا نهێنیه‌كانى ئه‌م زانایه‌ بزانن،.
زاناى فیزا ئه‌لبیرت ئاینیشتاین پله‌ى گه‌وره‌ترین زاناى له‌ جیهاندا به‌ده‌ستى هێنا ، پاشان ئیسحاق نیوتین له‌ دواى ئه‌و دێت ، و ئه‌م پله‌یه‌ى له‌ گۆڤارى جیهانى پێبه‌خشرا كه‌ سه‌د زانا له‌ به‌ناوبانگترین زاناكانى ئه‌م بواره‌ به‌شداریان تێدا كرد .
زانا برایت جرین له‌ زانكۆى كۆلۆمبیاى ئه‌مریكى ده‌ڵێت تیۆره‌كانى ئاینیشتاین به‌ تایبه‌تى تیۆرى ڕێژه‌یى هه‌موو بیروڕایه‌كانى سه‌باره‌ت ، بۆشایى ئاسمان و كات گۆڕى ، كه‌له‌ جیاتى ئه‌م دووانه‌ جیهانێكى سه‌یر و جوڵاوى پێشكه‌ش كرد كه‌ بۆشایى و زه‌مان(كات) تێیدا ده‌جوڵێنه‌وه‌ هه‌رچه‌نده‌ بیروڕاكانى زۆر قورسن به‌ڵام له‌گه‌ڵ ئه‌وه‌شدا ئاینیشتاین هه‌ر به‌ به‌ناوبانگترین زانا داده‌نرێت و هه‌ر ئه‌م قورسییه‌ بوو به‌ هۆكارى ناوبانگیه‌كه‌ى تا ئه‌مڕۆشى تێدابێت . چونكه‌ بۆ زانست ژیاو و خه‌باتى له‌ پێناو جێبه‌جێ كردنى تاقیكردنه‌وه‌كان و بیروڕاكانى ده‌كرد ، هه‌ر بۆیه‌ شوێنى خۆى له‌ مێژوودا دیارى كرد.






وه‌ڵام دانه‌وه‌ له‌گه‌ڵ ده‌ق كردن
زیاد كردنی وه‌ڵام

ئامرازه‌كانی بابه‌ت
شێوازه‌كانی نیشاندان

یاسای په‌یام
ناتوانی بابه‌تی نوێ بنووسی
ناتوانی وه‌ڵام بۆ بابه‌ت بنووسی
ناتوانی فایله‌كانت باربكه‌ی
ناتوانی به‌شداریه‌كانت چاك بكه‌ی

BB codeچالاكه‌
خه‌نده‌كان چالاكه‌
كۆد [IMG] چالاكه‌
كۆد HTML ناچالاكه‌

گواستنه‌وه‌ی خێرا

Facebook Comments by: ABDU_GO - شركة الإبداع الرقمية

ئێستا كاتژمێر : 05:17 AM به‌كاتی كوردستان